Wednesday 6 May 2009

10 Petua Kesihatan Diri

BINTIK HITAM PADA WAJAH

Ambil sesudu makan beras yang telah direndam, tujuh helai daun melati muda, tujuh helai daun kemuning dan sedikit kunyit.Tumbukkan semua bahan itu sampai halus dan jadikannya sebagai masker muka.Setelah kering, basuhlah muka dengan air sejuk.Pakai masker ini setiap hari selama lebih kurang sebulan.Lakukannya sebelum mandi dan lihat hasinya.InysaAllah.

GIGI KEKUNINGAN

Kekuningan pada gigi adalah disebabkan nakotin.Untuk menghilagkan kesan tersebut, kupaslah dua biji pinang tua.Setelah itu, bakarlah kedua-dua pinang tadi.Bila ianya sejuk, tumbuk sehingga halus.Gunakan serbuk pinang tersebut untuk menggosok gigi anda setiap pagi.
Anda juga boleh cuba menghilangkan kesan tersebut dengan menggunakan pasir halus yang diambil dari anak-anak sungai di kaki bukit.
NAFAS BERBAU

Amatlah tidak selesa jika nafas anda berbau.Jadi ambillah sebiji ketumbar yang digoreng tanpa minyak setiap hari.Setiap hari cuma makan sebiji sahaja.

SAKIT KEPALA


Sakit kepala boleh dihilangkan dengan menggunakan daun kangkung.Rebuskan daun kangkung secukupnya sehingga mendidih.Angkat dan hancurkan daunnya sampai halus.Masukkan ke dalam garam dan saringkan.Minum segelas ari rebusan ini setiap hari.

BADAN BERBAU

Kencur boleh digunakan untuk menghilangkan bau badan.Ambil tiga potong kencur dan campurkan dengan segengam daun betik dan segengam daun bluntas.Campurkan sedikit garam dan air limau nipis.Perahkan air itu dan saringkan.Ambil airnya dan minum segelas setiap pagi dan petang.

JERAWAT

Beras pulut dapat menghilangkan pana dan berkhasiat juga sebagai ubat jerawat.Goreng beras pulut tanpa minyak sehingga warnanya perang.Haluskan beras pulut tersebut dan campurkan dengan sedikit minyak masak.Sapukan pada muka yang berjerawat secara teratur sebelum tidur.

KELEMUMUR

Ada beberapa cara untuk menghilangkan kelemumur pada kulit kepala.
I. Bancuhka kunig telur dengan limau nipis.Usapkan campuran tadi ke atas kulit kepala dan tunggu sehingga kering.Setelah kering basuhlah kepala dengan air biasa.
II. Celupka asam jawa dengan minyak kelapa.Gosokkan di kulit kepala dan biarkan selama beberapa minit.Kemudian bersihkan kulit kepala sehingga bersih.
III. Gosokkan kulit kepala dengan limau nipis.Lakukan setiap malam sebelum tidur.Bersihkan kepala pada keesokan pagi.

PANAU

Tumbuk daun pandan sehingga halus.Ambil airnya dan campurkan dengan sedikit garam.Minum airnya setiap hari selama tiga hari.Sehari hanya sekali sahaja minum airnya.

Anda juga bolehnya cuba menggosokkan lengkuas genting pada muka yang berpanau.Lakukan secara tersatur sehingga hilang.Ianya agak pedih, namun yang pedih itulah ubat yang mujarab.

LIANG ROMA

Untuk mengecilkan liang roma pada wajah, sapukan dengan putih telur yang dicampurkan dengan air limau nipis.Seterusnya gunakan putih telur tersebut sebagai masker muka.Biarlah selama setengah jam, kemudiah basuhlah dengan air hangat.

DEMAM CAMPAK

Campak juga dikenali sebagai cacar air.untuk menyembuhkannya, parutkan kunyit dan campurkan dengan asam kawak.Kemudian lumurkan pada badan pesakit.Disamping itu, minum air kelapa gading setiap hari.

*Segala petua ini hanya ikhtiar secara tradisional dari orang-orang tua.Walau apepun,hanya Allahlah yang mampu menyempuhkan segala penyakit.Iringilah doa setiap ikhtiar yang kita lakukan.InsyaAllah ada hasilnya.Janganlah kita mensyirikkan Allah dengan amalan yang bercanggah dari syariat Islam.

Share on :

0 comments:

Post a Comment

 
© Copyright PAHLAWAN AGAMA 2011 - Some rights reserved | Powered by Blogger.com.
Template Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates and Theme4all